My photo
Jom Clorox-kan Minda dan Jiwa.

Friday 26 April 2013

Complex Question- Find The Answer.

Assalamualaikum, morning, afternoon, evening peeps.
How was your day guys? my day? wasn't better than this.
First of all, last two days I bought Hlovate's novels ; Contengan Jalanan dan Rooftop Rant.
Selepas membaca kedua-dua novel itu, saya mula bertanya kepada diri sendiri.
Adakah saya betul-betul memahami maksud HIDUP dan definisi BAIK bila kita gelarkan seseorang itu BAIK? when I asked myself, i'm clueless for its answers. I don't think my definition of BAIK is suitable anymore.

Before this, I always said someone is BAIK when he fulfill his 5-times solat per day, fasting during Ramadan,  going to mosque for 'solat Jumaat' - for men, wearing tudung - for women and menutup aurat.
That was my definition and now, I think that was totally wrong.
Kesemua ciri-ciri yang saya katakan tadi adalah merupakan kewajipan kita. When it comes to WAJIB, there is no reason to break it. Not single one. But until now, I'm still clueless how did I need to define HIDUP and BAIK. I hope I can find it soon. Complex questions can only be solved by patience -Hlovate.

Pernah tak anda rasa kosong walaupun sudah memiliki hampir kesemua yang anda ingin miliki? Carilah jawapan kepada kekosongan itu. I have also a long journey to find it. There is no boundaries for it. Never put any wall for yourself to become a better Muslim.

Ujian yang Allah datangkan bersebab. sebagai ingatan dan sebagai tanda Allah masih sayangkan kita. Kenapa mesti kita abaikaan kasih sayang Allah? Sedangkan untuk mengabaikan kasih sayang ibu bapa mahupun pasangan andaa, semestinya akan rasa bersalah. Mengapa tidak rasa begitu kepada Allah? I still need to study myself ;inside and outside.

Kenapa kita menjaga hubungan sesama manusia tapi masih lagi berlaku perselisihan faham ataupun bermusuhan sesama sendiri? Marilah melihat kembali hubungan kita dengan Allah.
We always heard this quote, "Let fate fares you better". Why didn't us treat ourselves better?
There would be never late to be a better person. Never missed to read Loveletters compilation (Al-Quran).
Isilah hati dan jiwa dengan pengisian yang betul.

Saya pernah bersembang dengan abang saya. Dia bertanya apakah faedahnya membaca Al-Quran tetapi tidak memahami maksudnya? Sebenaarnya saya tidak tahu hendak jawab soalan itu. Selepas itu abang saya jawab, "Ibarat bakul yang kotor (yang berlubang-lubang macam bakul sampah dalam kelas di sekolah) apabila kita curahkan air ke dalamnya, air mengalir keluar. Tidak sedikitpun yang tinggal. Jadi, apa faedahnya? Bakul sampah tu bersih. Tapi kalau bakul itu tidak berlubang, mungkin ada air yang yang dapat kita tadah di situ.Begitu juga dengan membaca Al-Quran dan memahaminya. Kita membaca sambil menghayati maksudnya.". Terpulanglah sama ada ingin menjadi ibarat bakul yang berlubang atau bakul yang berisi penuh dengan air. *Saya masih perlu menilai kembali diri sendiri.

Marilah kita berubah kerana Allah, bukan kerana manusia. Jangan hanya mengingati Allah di kala kesusahan. Kita hanya pandai meminta-minta kepada Allah, tetapi kenapa kita mengabaikan suruhan-Nya? Kita terlalu alpa.. Terlalu alpa daan pelupa. We need a clock to remind us. This 'clock' can appear as a watch- to remind us about the times or someone- to remind us about our responsibility. Stay alert everyone. Stay alert for your safety, di dunia dan juga di Akhirat. Caucincau semua. Assalamualaikum. May Allah bless you, readers! Semoga kita bersama-sama mengejar sesuatu yang berbaloi untuk dikejar.

* Hlovate's compilation weren't kind of novel picisan. Read before making any comment. I don't write this post just to make you guys think I'm BAIK or just pretend to be BAIK. I just want to share my thought with all of you. Sharing is caring, right? I want to be BAIK in the right term. I don't want to be BAIK only in the eye of you. I want to be BAIK as a baik. Confusing? Me too. I need to find the way out for this crisis.

No comments:

Post a Comment